Spis treści
- Skąd ta zmiana przepisów?
- Ile mniej zapłacimy za sprowadzone auto?
- Gorzej dla przedsiębiorców zajmujących się sprowadzanymi autami
- Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi
- Jakie zmiany w przepisach wprowadza nowy rok dla przyszłych właścicieli aut?
- Skąd wynika zmiana przepisów dotyczących opłaty recyklingowej?
- Jakie korzyści przynosi zniesienie opłaty recyklingowej dla konsumentów?
- Jakie dodatkowe obowiązki nałożono na przedsiębiorców sprowadzających auta?
- Jakie są konsekwencje niespełnienia norm recyklingowych przez stacje demontażu?
Rok 2016 przyniesie dość poważną zmianę na rynku motoryzacyjnym. Jeśli wierzyć statystykom kupna, nowe przepisy bezpośrednio poprawią los wielu przyszłych właścicieli aut – już od początku stycznia znika opłata recyklingowa. Odciąży to kieszenie osób sprowadzających samochody z zagranicy lub kupujących sprowadzone auto w komisie, ponieważ nie będą już obarczone poniesieniem opłaty rzędu 500 zł.
Dziś wyjaśniamy, co dokładnie się zmieni i dlaczego.
Skąd ta zmiana przepisów?
Zmiany w przepisach odnoszą się do unijnej dyrektywy z 2000 r., w której przedstawione zostały regulacje dotyczące pojazdów wycofanych z eksploatacji. W ubiegłym roku Komisja Europejska zgłosiła zastrzeżenia do zgodności norm polskich w tym zakresie z normami europejskimi. Chodziło przede wszystkim o organizację wycofywania z eksploatacji zużytych pojazdów i ich recyklingu. W myśl nowych przepisów stacje demontażu nie będą już pobierały opłat za usługę od właścicieli samochodów zarejestrowanych nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach UE.
Ile mniej zapłacimy za sprowadzone auto?
Zmiany w przepisach zakładają zwolnienie z opłaty recyklingowej (dziś wynosi ona 500 zł) każdego sprowadzanego do Polski pojazdu, o ile został on zarejestrowany na terenie Unii Europejskiej lub Europejskim Obszarze Gospodarczym. Konsumenci lustrujący rynek samochodów używanych z pewnością przyjmą tę zmianę z radością. Oznacza to, że wycofane z eksploatacji auta, o ile zarejestrowano je na wspomnianym wcześniej obszarze UE i EOG, indywidualni konsumenci oddadzą do stacji demontażu, nie ponosząc żadnych kosztów.
Gorzej dla przedsiębiorców zajmujących się sprowadzanymi autami
Zmiany w prawie dotyczyć też będą właścicieli komisów i generalnie importerów. Ci sprowadzający do kraju ponad 1000 pojazdów rocznie zobowiązani zostaną do prowadzania i utrzymania co najmniej 3 stacji demontażu w każdym z województw. Łatwo obliczyć, że tacy przedsiębiorcy utrzymywać będą musieli sieć 48 punktów recyklingu w na terenie całego kraju.
Dodatkowe opłaty – w postaci kar w przypadku niespełnienia obowiązujących norm – poniosą też ci, którzy prowadzą stacje demontażu. Wynoszą one dokładnie: 0.05 zł za każdy kilogram brakującej masy odpadów w sytuacji, kiedy do spełnienia normy brakuje mniej niż 5%; stawka wzrośnie do 0.1 zł, gdy do wypełnienia normy zabraknie więcej niż 5%.
Zainicjowane przez UE zmiany wpłyną z pewnością pobudzająco na rynek sprowadzanych aut. Życzymy tym, którzy się na takie samochody w tym roku zdecydują, pomyślnego rejestrowania aut i komfortowego ich użytkowania. A nam wszystkim w rozpoczętym właśnie roku – szerokich dróg i odległych horyzontów.
Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi
Jakie zmiany w przepisach wprowadza nowy rok dla przyszłych właścicieli aut?
1 stycznia 2016 roku zniesiono opłatę recyklingową dla samochodów sprowadzanych z krajów UE i EOG, co oznacza oszczędność 500 zł dla kupujących.
Skąd wynika zmiana przepisów dotyczących opłaty recyklingowej?
Zmiana wynika z unijnej dyrektywy z 2000 r., która wymagała dostosowania polskich przepisów do norm europejskich dotyczących recyklingu pojazdów.
Jakie korzyści przynosi zniesienie opłaty recyklingowej dla konsumentów?
Konsumenci sprowadzający auta z UE i EOG nie muszą płacić 500 zł opłaty recyklingowej, co obniża koszty zakupu używanych samochodów.
Jakie dodatkowe obowiązki nałożono na przedsiębiorców sprowadzających auta?
Przedsiębiorcy sprowadzający ponad 1000 pojazdów rocznie muszą prowadzić co najmniej 3 stacje demontażu w każdym województwie oraz mogą być obciążeni karami za niespełnienie norm recyklingowych.
Jakie są konsekwencje niespełnienia norm recyklingowych przez stacje demontażu?
Stacje demontażu, które nie spełnią norm, mogą być obciążone karami w wysokości 0.05 zł za każdy brakujący kilogram odpadów do spełnienia normy, a gdy brakuje więcej niż 5%, kara wynosi 0.1 zł za kilogram.