Spis treści
- Kto straci na zmianie podatku?
- Wpływ proponowanych zmian akcyzy na ekologię
- Kiedy zmiany wejdą w życie?
- Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi
Osoby sprowadzające z zagranicy starsze auta o dużej pojemności silnika zapłacą większy podatek. Użytkownicy najpopularniejszych marek mają płacić podobnie, jak obecnie. To plany Ministerstwa Finansów, które zamierza wprowadzić zróżnicowanie wysokości akcyzy w zależności od roku produkcji i pojemności silnika importowanego auta.
Kto straci na zmianie podatku?
Do tej pory akcyza obliczana była na podstawie ceny samochodu. Prowadziło to czasami do sytuacji, w których kwoty będące zapłatą za dane auto były zaniżane w celu zmniejszenia podatku. Propozycje Ministerstwa Finansów mają zapobiec takim praktykom i przynieść pozytywny wpływ na polski budżet. Opierają się na wprowadzeniu dwóch kryteriów służących za podstawę obliczania wysokości akcyzy: wieku pojazdu i rodzaju jego silnika.
W kwestii roku produkcji przewidziano następujące przedziały:
- 2004 r. i starsze,
- 2005-2009,
- 2010-2015,
- 2016 r. i młodsze.
Jeżeli chodzi zaś o pojemności silnika, przedziały obejmą kolejno:
- auta o pojemności poniżej 1,2 litra,
- od 1,2 litra do 1,5 litra,
- 1,5 – 2 litra,
- do 2,5 litra.
Dalsze stawki będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności o 500 centymetrów sześciennych.
Zgodnie z nowym projektem, wszystkie auta o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony mają być opodatkowane. Do tej pory obowiązek ten dotyczył jedynie aut osobowych i stanowił, że im starszy samochód, tym wyższy podatek. Stawka wzrasta również wraz ze zwiększaniem się pojemności silnika. Na proponowanych zmianach stracą więc osoby sprowadzające zza granicy pojazdy wieloletnie, a więc często z silnikami o dużej pojemności.
Opodatkowanie najpopularniejszych samochodów pozostanie na podobnym do dzisiejszego poziomie. Na przykład podatek od samochodów o pojemności silnika od 1,2 litra, ale poniżej 1,5 litra, miałby wynosić od 638 zł do 1476 zł. Natomiast dla pojazdów z silnikiem od 1,5 litra, ale poniżej 2 litrów, kwota ta miałaby wynosić od 1072 zł do 2481 zł.
Odwołując się do konkretnego przykładu: obecnie za siedmioletnie auto z silnikiem 1,4 litra, kosztujące około 25 000 zł, trzeba zapłacić akcyzę wysokości 775 zł, a za ten sam pojazd, ale po zmianach, akcyza wyniesie 829 zł. Po zmianie ustawy za auto z silnikiem o najmniejszej pojemności nabywca zapłaci 424 zł podatku, a o największej – już 12 644 zł.
Wpływ proponowanych zmian akcyzy na ekologię
Już wcześniej, i to dwukrotnie, podejmowane były próby zmniejszenia szkodliwego wpływu aut na środowisko. Projekt ustawy o podatku ekologicznym – uzależnionym od czynnika środowiskowego – od samochodów nie został jednak przyjęty. Podstawą do obliczenia proponowanego podatku miała być wtedy pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO.
Obecne plany Ministerstwa Finansów ponownie rokują nadzieję na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Wyższe stawki za silniki o dużej pojemności mają sprawić, że silniki takie będą mniej chętnie, a co za tym idzie rzadziej kupowane. W celu uniknięcia wysokich opłat nabywcy będą raczej decydowali się na samochody z silnikami o małej pojemności, a więc bardziej ekologiczne.
Starsze pojazdy, nawet dwudziestoletnie, nie tylko częściej się psują, a ich części nierzadko trafiają na wysypiska śmieci, ale ich normy środowiskowe są dużo niższe, niż te stosowane do aut nowej generacji. Wysoka akcyza, która na przykład w wypadku dziesięcioletniego samochodu, kosztującego 5 000 zł wyniesie 2 000 zł, powinna w znaczący sposób wpłynąć na zmniejszenie ilości starszych pojazdów na polskich drogach.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Senacka Komisja, od której zaczęły się prace nad akcyzowym podatkiem, ma zająć się projektem pod koniec listopada. Jest realna szansa, że do końca tego roku zapadną konkretne ustalenia, a zmiana może wejść w życie już na początku stycznia 2017 roku.
Praktyka pokaże czy proponowane rozwiązania przyniosą oczekiwane efekty i czy dla przeciętnego użytkownika okażą się one korzystne. Zainteresowanych nową ustawą jest wielu. Jak powiedział wiceminister finansów Wiesław Jasiński, w wywiadzie dla Radia Zet zamieszczonym na ich stronie, w ubiegłym roku zarejestrowano 1 144 962 samochodów osobowych.
Najpopularniejsze pytania i odpowiedzi
Jakie samochody obejmą nowe przepisy podatkowe?
Nowe przepisy podatkowe obejmą wszystkie auta o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, w tym samochody osobowe oraz niektóre pojazdy użytkowe.
Jakie są nowe kryteria obliczania akcyzy?
Nowe kryteria obliczania akcyzy to rok produkcji i pojemność silnika samochodu. Wiek pojazdu i pojemność silnika będą kluczowe w określaniu wysokości podatku.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Zmiany mają zostać wprowadzone na początku stycznia 2017 roku, o ile Senacka Komisja zatwierdzi projekt pod koniec listopada bieżącego roku.
Jak zmiany wpłyną na właścicieli starszych samochodów?
Właściciele starszych samochodów, zwłaszcza tych z dużymi silnikami, zapłacą wyższy podatek, co ma zachęcać do zakupu nowszych, bardziej ekologicznych pojazdów.
Czy zmiany mają wpływ na ochronę środowiska?
Tak, zmiany mają na celu zmniejszenie liczby starych, mniej ekologicznych pojazdów na drogach, co powinno pozytywnie wpłynąć na redukcję zanieczyszczeń.