Rejestracja pojazdów formalności Gdańsk

Formalności za granicą przy zakupie samochodu

Podpowiadamy, jak wyrejestrować kupowane za granicą auto używane oraz jakich wydatków spodziewać się w wybranych państwach

Przy sprowadzeniu samochodu sporo problemów mogą nastręczyć formalności, jakie przyjdzie załatwić przyszłemu właścicielowi za granicą. Rzecz nie tylko w tym, że odbiegają one od obowiązujących w naszym kraju, ale i na konieczności orientowania się w nazwach dokumentów wydanych w języku tego kraju, do którego jedzie się po auto. Poniżej wyjaśniamy, jakie obowiązki spoczywają na kupującym samochód w poszczególnych państwach UE i jakich kosztów może się w związku z nimi spodziewać. Prezentujemy też najważniejsze dokumenty.

Wskazane formalności dotyczą sprowadzenia auta „na kołach”, bez korzystania z lawety.

AUSTRIA

W Austrii najważniejszym dokumentem dla kupującego jest dwuczęściowy dowód rejestracyjny, czyli Zulassungsbescheinigung Teil 1 + Teil 2.  W dłuższej części dowodu powinna być wbita pieczątka ” Abgemeldet” (wyrejestrowany). Ten dokument i umowa kupna-sprzedaży wystarczają, aby zarejestrować samochód w Polsce. Wiele samochodów nie ma niestety drugiej części dowodu rejestracyjnego, co praktycznie przekreśla możliwość rejestracji, ponieważ austriackie wydziały komunikacji niechętnie potwierdzają fakt wydania takiego dokumentu.

Teoretycznie istnieją austriackie tablice wywozowe (zielone), ale są tak drogie, że nikt ich nie kupuje (z ubezpieczeniem płaci się za nie nawet 400-500 euro). Ponadto, żeby je otrzymać, samochód musi mieć aktualne badanie techniczne. Dlatego polscy handlarze regularnie korzystają z niemieckich tablic „z żółtym paskiem”, choć nie do końca jest to zgodne z przepisami.

Uwaga ! Brak karty pojazdu (Typenschein) nie jest istotny dla polskich wydziałów komunikacji.

BELGIA

Sprowadzenie auta z Belgii bez skorzystania z lawety wymaga wyrobienia tablic wywozowych dla kupowanego samochodu. Wraz z ubezpieczeniem płaci się za nie ok. 200 euro i czeka na nie 2 dni. Co więcej – wydawaniem tablic zajmuje się tylko jeden punkt DIV mieszczący się w Brukseli ( City Artium Vooruitgangstraat 60) i konieczne jest jego odwiedzenie.

Podstawą do otrzymania tablic wywozowych jest posiadanie przez samochód ważnych badań technicznych. Dokument je potwierdzający nazywa się Certificate de visite/Keuringsbewijs i powinien zostać przekazany kupującemu (przez sprzedającego) wraz z dowodem rejestracyjnym pojazdu, nazywającym się Certificat d’immatriculation/Kentekenbewijs. Jeśli go nie ma, sprzedawca musi posiadać dokument z policji potwierdzający pochodzenie pojazdu.

Uwaga! Sprzedający powinien przekazać kupującemu tzw. Car pass potwierdzający przebieg samochodu. To jeden z ważniejszych dokumentów, uwiarygodniający stan licznika.

FRANCJA

Formalności związane z zakupem auta nie są skomplikowane. Po spisaniu umowy sprzedaży, sprzedawca przekazuje dowód rejestracyjny pojazdu (Certificat d’immatriculation), który w momencie sprzedaży auta powinien być ręcznie przekreślony długopisem z dopiskiem „Vendu pans” z datą i podpisem. Przekreślenie oznacza, że auto zostaje sprzedane i wyrejestrowane (dokonuje tego urzędnik w odpowiednim urzędzie we Francji, a wyrejestrowane auto nadal posiada francuskie tablice rejestracyjne).

Uwaga: Data ważności badań technicznych znajduje się w dowodzie rejestracyjnym.

HOLANDIA

Auto należy wyrejestrować i wyrobić dla niego tablice wywozowe oraz wywozowy dowód rejestracyjny. Trzeba w tym celu zgłosić się do wydziału komunikacji (Rijksdients Voor Her Wegverkeer – RDW), punktu VWE lub jednego z jej partnerów czy agencji GWK. Czasem formalności da się załatwić u sprzedawcy. Należy przedstawić tablice rejestracyjne, dokument tożsamości i dowód rejestracyjny – Kentekenbewijs Deel 1, Overschrijvingsbewijs oraz Kentekenbewijs Deel 2/Deel 1b(jeśli właścicielem jest osoba prywatna) lub Bedrijfsvoorraad (właścicielem jest firma). Na ich podstawie wyrabiana jest deklaracja wywozowa (Uitvoerverklaring/Uitvoerkentekenbewijs).

Następnie, po złożeniu wniosku, wyrabiane są tablice wywozowe, ważne 14 dni. Są wydawane, gdy pojazd ma ważne badanie techniczne (Algemene Periodieke Keuring – APK). Dokumentem je potwierdzającym jest Keuringsrapport. Obowiązkiem kupującego jest też ubezpieczenie pojazdu. Koszt obu operacji to 100-150 euro.

Uwaga: Wraz z deklaracją wywozową wydawany jest zwykle certyfikat eksportowy. Chcąc legalnie sprowadzić auto, trzeba wyrobić mu wywozowy dowód rejestracyjny.

NIEMCY

Kupując samochód od osoby prywatnej, trzeba zawrzeć umowę kupna-sprzedaży (Kaufvertrag), a w przypadku auta z komisu – otrzymać rachunek (Rechnung). Wraz z nimi sprzedający przekazuje kartę pojazdu(Brief), dowód rejestracyjny auta bądź w przypadku nowych dokumentów (samochody rejestrowane po 2005 roku w niemczech) dowód rejestracyjny część I i część II (Teil I i Teil II).

Dokumenty samochodów wydawane do końca września 2005r. składały się z karty pojazdu, tzw. Fahrzeugbrief (formatu A5) oraz mniejszego, składanego na trzy części dowodu rejestracyjnego (Fahrzeugschein). Od października 2005r. dokumenty to dowód rejestracyjny cz II (formatu A4) – Zulassungsbescheinigung Teil II i dowód rejestracyjny cz I – Zulassungsbescheinigung Teil I.

Aby wyjechać autem do Polski, wygodnie jest kupić tablice z żółtym lub czerwonym paskiem. Te z żółtym są ważne przez 5 dni. Można je otrzymać na pojazd bez ważnego przeglądu. Kosztują 50 – 100 euro (z ubezpieczeniem). Tablice z czerwonym paskiem są ważne zwykle dwa tygodnie lub miesiąc (odpowiednio: 65 i 75 euro), ale auto musi mieć ważne badanie techniczne i trzeba nim pojechać do wydziału komunikacji (Kfz – Zulassungsstelle).

WŁOCHY

Po kupnie auta należy z jego właścicielem udać się do jednego z punktów Automobilklubu Włoskiego ACI (Automobile Club d’Italia), gdzie za 170 euro samochód jest wyrejestrowany – do dowodu rejestracyjnego (Carta Di Circolazione) urzędnik wbija pieczątkę o anulowaniu dokumentu z powodu eksportu do innego kraju UE. Ponadto otrzymuje się certyfikat własności (Certificato di Proprieta).

Następnie konieczna jest wizyta w odpowiedniku urzędu komunikacji (Motorizacione Civile), gdzie za 30-60 euro wykupuje się tablice wyjazdowe. Ostatnią formalnością jest zawarcie ubezpieczenia.

Uwaga: W przypadku kupna w komisie, dokumenty auta otrzymuje się na miejscu.