obliczanie zysków i strat

Podwyżka podatku od aut sprowadzanych z zagranicy

Osoby sprowadzające z zagranicy starsze auta o dużej pojemności silnika zapłacą większy podatek. Użytkownicy najpopularniejszych marek mają płacić podobnie, jak obecnie. To plany Ministerstwa Finansów, które zamierza wprowadzić zróżnicowanie wysokości akcyzy w zależności od roku produkcji i pojemności silnika importowanego auta.

Kto straci na zmianie podatku?

Do tej pory akcyza obliczana była na podstawie ceny samochodu. Prowadziło to czasami do sytuacji, w których kwoty będące zapłatą za dane auto były zaniżane w celu zmniejszenia podatku. Propozycje Ministerstwa Finansów mają zapobiec takim praktykom i przynieść pozytywny wpływ na polski budżet. Opierają się na wprowadzeniu dwóch kryteriów służących za podstawę obliczania wysokości akcyzy: wieku pojazdu i rodzaju jego silnika.
W kwestii roku produkcji przewidziano następujące przedziały:

  • 2004 r. i starsze,
  • 2005-2009,
  • 2010-2015,
  • 2016 r. i młodsze.

Jeżeli chodzi zaś o pojemności silnika, przedziały obejmą kolejno:

  • auta o pojemności poniżej 1,2 litra,
  • od 1,2 litra do 1,5 litra,
  • 1,5 – 2 litra,
  • do 2,5 litra.

Dalsze stawki będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności o 500 centymetrów sześciennych.
Zgodnie z nowym projektem, wszystkie auta o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony mają być opodatkowane. Do tej pory obowiązek ten dotyczył jedynie aut osobowych i stanowił, że im starszy samochód, tym wyższy podatek. Stawka wzrasta również wraz ze zwiększaniem się pojemności silnika. Na proponowanych zmianach stracą więc osoby sprowadzające zza granicy pojazdy wieloletnie, a więc często z silnikami o dużej pojemności.
Opodatkowanie najpopularniejszych samochodów pozostanie na podobnym do dzisiejszego poziomie. Na przykład podatek od samochodów o pojemności silnika od 1,2 litra, ale poniżej 1,5 litra, miałby wynosić od 638 zł do 1476 zł. Natomiast dla pojazdów z silnikiem od 1,5 litra, ale poniżej 2 litrów, kwota ta miałaby wynosić od 1072 zł do 2481 zł.
Odwołując się do konkretnego przykładu: obecnie za siedmioletnie auto z silnikiem 1,4 litra, kosztujące około 25 000 zł, trzeba zapłacić akcyzę wysokości 775 zł, a za ten sam pojazd, ale po zmianach, akcyza wyniesie 829 zł. Po zmianie ustawy za auto z silnikiem o najmniejszej pojemności nabywca zapłaci 424 zł podatku, a o największej – już 12 644 zł.

Wpływ proponowanych zmian akcyzy na ekologię

Już wcześniej, i to dwukrotnie, podejmowane były próby zmniejszenia szkodliwego wpływu aut na środowisko. Projekt ustawy o podatku ekologicznym – uzależnionym od czynnika środowiskowego – od samochodów nie został jednak przyjęty. Podstawą do obliczenia proponowanego podatku miała być wtedy pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO.
Obecne plany Ministerstwa Finansów ponownie rokują nadzieję na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Wyższe stawki za silniki o dużej pojemności mają sprawić, że silniki takie będą mniej chętnie, a co za tym idzie rzadziej kupowane. W celu uniknięcia wysokich opłat nabywcy będą raczej decydowali się na samochody z silnikami o małej pojemności, a więc bardziej ekologiczne.
Starsze pojazdy, nawet dwudziestoletnie, nie tylko częściej się psują, a ich części nierzadko trafiają na wysypiska śmieci, ale ich normy środowiskowe są dużo niższe, niż te stosowane do aut nowej generacji. Wysoka akcyza, która na przykład w wypadku dziesięcioletniego samochodu, kosztującego 5 000 zł wyniesie 2 000 zł, powinna w znaczący sposób wpłynąć na zmniejszenie ilości starszych pojazdów na polskich drogach.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Senacka Komisja, od której zaczęły się prace nad akcyzowym podatkiem, ma zająć się projektem pod koniec listopada. Jest realna szansa, że do końca tego roku zapadną konkretne ustalenia, a zmiana może wejść w życie już na początku stycznia 2017 roku.
Praktyka pokaże czy proponowane rozwiązania przyniosą oczekiwane efekty i czy dla przeciętnego użytkownika okażą się one korzystne. Zainteresowanych nową ustawą jest wielu. Jak powiedział wiceminister finansów Wiesław Jasiński, w wywiadzie dla Radia Zet zamieszczonym na ich stronie, w ubiegłym roku zarejestrowano 1 144 962 samochodów osobowych.

Ostatnie wpisy

zmiany w rejestracji pojazdów

ISTOTNE ZMIANY W REJESTRACJI POJAZDÓW OD STYCZNIA 2024 ROKU

Pojazd sprowadzony z Holandii

Polskie Tablice, Holenderski Samochód: Jak Sprowadzić i Zarejestrować Pojazd z Holandii

Zmiany dotyczące rejestracji samochodów

Zmiany dotyczące rejestracji samochodów w 2024 roku

kolory tablic rejestracyjnych

Co oznaczają kolory tablic rejestracyjnych?

Rejestracja auta starego Gdańsk

Rejestracja samochodu bez wychodzenia z domu

keyboard_arrow_up